Gipul cu aripi, la fel de scump, dar mai rapid şi mai economic

Nuarb, o companie braşoveană de inginerie aeronautică, va finaliza în acest an proiectul Air Simphony, un avion uşor de două persoane, cu consum mic şi autonomie sporită. Drept inovaţie la nivel mondial, fuselajul a fost conceput strict după formule matematice. Inginerii speră să-l producă tot la Braşov, iar când va ieşi de pe poarta fabricii, Air Simphony va costa cât un SUV, va consuma mai puţin decât un SUV şi va străbate distanţa Braşov – Constanţa în mai puţin de două ore.

Conceptul Air Simphony – în traducere, Simfonia Aeriană – a apărut pe planşele unei companii de design aeronautic din Braşov în urmă cu un an. Ideea realizării unui aparat de zbor uşor cu autonomie sporită este mai veche decât revoluţia din `89, însă compania braşoveană Nuarb a început proiectarea lui abia acum, când cererea pe segmentul de piaţă a zborurilor private business&leisure a crescut. „În acest proces avem parte de nişte colegi ingineri foarte pricepuţi care, într-un timp foarte scurt, au reuşit – cu ajutorul partenerilor noştri – să proiecteze acest tip de avion, care, de altfel, pe piaţa externă a început să atragă atenţia. Am reuşit să facem asta pentru că am angajat ingineri cu backround în aviaţie, am investit în educaţie şi formare”, ne-a declarat Werner Braun, preşedintele companiei.

Desenat după o formulă matematică
Aşa a luat naştere proiectul primului avion uşor de concepţie 100% românească. Deşi au plecat de la o formă deja tradiţională în nişa avioanelor cu autonomie sporită – canard, braşovenii au realizat un fuselaj bazat doar pe formule matematice. „Este o aeronavă în care profundorul se află în faţă, principalul element portant se află în spate, are o singură elice propulsivă. Fuselajul nu este generat doar prin construcţia unor forme care să găzduiască un spaţiu util. Forma a fost generată după legea lui Galvao”, explică Gabriel Dima, director tehnic. Chiar în acest moment, inginerii testează rezistenţa componentelor. „Modelul aripii este discretizat şi aici apar forţele care apasă pe aripă în timpul unui zbor orizontal. Vreau să văd cât va rezista şi cum îi putem creşte rezistenţa prin schimbarea geometriei”, a declarat Cătălin Scripca, tehnician de stres.
Se poate dormi în el
Simfonia Aeriană are o anvergură a aripilor de 12 metri, însă acestea pot fi strânse pentru ca aparatul să fie transportat cu uşurinţă într-o remorcă, tractată de orice automobil. Are o greutate de 280 de kilograme, pe care motorul de 90 de cai-putere o poate deplasa cu o viteză maximă de 260 de kilometri/oră, care va fi limitată din raţionamente legale la 220 km/h. „Air Simphony” este proiectat să transporte 2 persoane şi ceva bagaje pe deasupra, iar designerii au pus accent pe funcţionalitate şi confort. Autonomia este unul din capitolele la care excelează – 1.400 de kilometri.
„Dorim să oferim în interior un spaţiu mult mai generos ca al aeronavelor de pe piaţă pentru că ne adresăm unui segment de piaţă puţin mai pretenţios. Fiind gândit pentru distanţe mai lungi, vom organiza spaţiul în aşa fel încât unul din ocupanţi să poată dormi. Spătarul se va rabata şi ocupantul îşi va putea întinde picioarele”, ne spune Gabriel Dima, director tehnic.

Gipul cu aripi
Până la sfârşitul anului, proiectarea va fi gata. Acum, designerii lucrează la aşezarea componentelor în interiorul fuselajului. „Deocamdată este stabilită configuraţia avionului. Mai trebuie făcute detaliile şi stabilite organele şi comenzile. Iar apoi, trecut la construcţie, dacă vom avea o finanţare pe măsură”, ne arată ing. Adrian Scânteianu, designerul care se ocupa de proiectare pe calculator.

Consum: 12 litripe oră. Viteză: 200 de kilometri la oră
Proiectul a fost prezentat la târgurile internaţionale de profil, iar conducerea companiei a identificat deja companii de renume de la nivel mondial, interesate de producţia lui. Blue Simphony va ieşi pe poarta fabricii la un preţ mediu de 60.000 de euro – în funcţie de dotări, valoare similară cu cea a unui SUV 4×4. Spre deosebire de un „gip”, avionul consumă numai 12 litri pe oră, la o viteză medie de aproape 200 de kilometri la oră. Astfel, un braşovean înstărit sau un om de afaceri cu simţul aventurii, îşi poate duce iubita pe litoral, într-o oră.
„Acest avion este pentru persoane fizice, pentru timp liber, pentru amatorii de aviaţie. Avem, deja un client care doreşte să monitorizeze pipeline-urile (magistralele de gaz, n.red.) cu acest tip de avion. Poate fi folosit, în special în România, pentru zborurile mai lungi”, a precizat Werner Braun.

Foşti angajaţi de la ICA Ghimbav lucrează acum pentru Airbus A350
Compania producătoare Nuarb a fost înfiinţată în urmă cu doi ani, însă a atras deja ingineri cu multă experienţă de la IAR Ghimbav. Recunoaşterea internaţională i-a adus contracte cu marile concerne aeronautice, inginerii braşoveni fiind responsabili de proiectarea unor componente ale viitorului Airbus A350 – aeronavă care va intra în serviciul companiilor aeriene începând cu 2013.
Autor: Liviu CIOINEAG

24
Apr
posted in: News
Comentariile sunt închise pentru Gipul cu aripi, la fel de scump, dar mai rapid şi mai economic